اخبار

خرید مادربرد استوک ارزان

مادر برد استوک

 

نحوه انتخاب جهت خرید مادربرد استوک ارزان یا خرید مادربرد جدید

اگر می خواهید رایانه شخصی خود را بسازید یا رایانه شخصی از قبل خریداری شده ای را دارید که می خواهید آن را گسترش یا ارتقا دهید، یک جز وجود دارد که به عنوان پایه و اساس آن عمل می کند و این قطعه مادربرد است.

 

این قطعه فوق العاده مهم است و بسیاری از اجزای دیگری را که می توانید انتخاب کنید تعیین می کند.

و در عین حال برخی گزینه های دیگر مانند پردازنده ای که در رایانه شخصی جدید خود استفاده خواهید کرد – تعیین می کند از چه مادربردی باید استفاده کنید.

بعد از انتخاب پردازنده، مادربرد معمولاً جز بعدی است که برای ساخت خود انتخاب می کنید.

بیایید انتخاب مادربرد خود را در چند مرحله (نسبتاً) آسان انجام دهیم:

 

مادربرد استوک یا جدید چیست؟

مادربرد یک برد مدار چاپی (PCB) است که نوعی ستون فقرات را ایجاد می کند و به اجزای مختلف امکان برقراری ارتباط را می دهد و اتصالات مختلفی را برای اجزایی مانند واحد پردازش مرکزی (CPU)، واحد پردازش گرافیک (GPU)، حافظه، و ذخیره سازی برقرار می کند.

بیشتر رایانه های ساخته شده امروز، از جمله تلفن های هوشمند، تبلت ها، نوت بوک ها و رایانه های رومیزی، از مادربردها برای اتصال اجزا به یکدیگر استفاده می کنند، اما تنها نوعی که می توانید خودتان به شخصه آن را انتخاب کنید مادربرد کامپیوتر رومیزی یا PC است.

با نگاهی به مادربرد استوک یا مادربرد دست دوم از بالا به پایین، مجموعه ای از مدارها، ترانزیستورها، خازن ها، اسلات ها، اتصالات، گرماگیرها و موارد دیگر را مشاهده خواهید کرد که همه با هم ترکیب می شوند تا سیگنال ها و توان را در سراسر رایانه هدایت کنند و به شما این امکان را می دهند تمام قطعات موزد نیاز را به آن وصل کنید.

این یک محصول پیچیده است و جزییات فنی بسیاری دارد.

برخی از این جزئیات برای تصمیم گیری شما در خرید مادربرد مهم هستند و ما در زیر آنها را برای شما شرح می دهیم:

هنگام تصمیم گیری در مورد خرید مادربرد استوک ارزان مناسب، می خواهید مطمئن شوید که امروز و فردا نیاز شما را برآورده می کند.

اگر می دانید که هرگز نمی خواهید رایانه خود را فراتر از پیکربندی اولیه خود ارتقا دهید، پس می توانید مادربرد دست دوم را انتخاب کنید که دقیقاً همان چیزی را که برای کارتان لازم دارید فراهم کند.

اما اگر فکر می کنید بعداً می خواهید رایانه شخصی خود را گسترش دهید، پس باید مطمئن شوید که مادربرد هنگام رشد آنها از نیازهای شما پشتیبانی می کند.

پلتفرم:

شاید اولین تصمیمی که باید گرفته شود این است که کدام پردازنده را می خواهید به عنوان مغز رایانه شخصی خود استفاده کنید، این به این معنی است که بین دو شرکت انتخاب کنید: Intel و AMD.

هر دو پردازنده عالی هستند و در تمام زمینه ها از جمله وبگردی، بازی های گرافیک پایین تا گرافیک بالا و پروژه های ویرایشی و گرافیکی بهترین هستند.

هر دو شرکت به طور مداوم محصولات خود را ارتقا می دهند، بنابراین این اطلاعات می توانند خیلی زود کهنه شوند.

هنگامی که تصمیم گرفتید کدام CPU برای شما مناسب است، باید جهت خرید مادربرد استوک ارزان  یا مادربرد جدید، گزینه ای که از سوکت مناسب و چیپ ست مناسب استفاده کند را در نظر داشته باشید.

خرید مادربرد استوک ارزان

در واقع سوکت پردازنده مکانیزمی است که از طریق آن CPU محکم به مادربرد متصل می شود.

چیپست نرم افزار و سخت افزار مادربرد است که با هم ترکیب می شود و به همه اجزای مختلف امکان برقراری ارتباط را می دهد.

درک همه مواردی که در ساخت چیپست وجود دارد چندان مهم نیست، اما بسیار مهم است که برای پردازنده مرکزی یک مادربرد با چیپست مناسب و سوکت مناسب انتخاب کنید.

همچنین مهم است که بدانید چیپست های مختلف از ترکیبات مختلفی مانند RAM، GPU و سایر موارد پشتیبانی می کنند.

شکل مادربرد استوک یا جدید :

مادربرد در اندازه های مختلفی وجود دارند، به این معنی که شما در ساخت رایانه شخصی خود متناسب با محیط خود دارای انعطاف پذیری هستید.

اگر فضای کافی دارید، ممکن است بخواهید از یک کیس برج کامل استفاده کنید، در حالی که اگر در حال ساخت یک کامپیوتر سینمای خانگی (HTPC) هستید که قرار است در زیر تلویزیون اتاق خانواده شما بنشیند، احتمالاً مورد بسیار کوچکتری را می خواهید.

به همین دلیل مادربردها در اندازه های مختلف یا فاکتورهای مختلفی تولید می شوند و این استاندارد نه تنها در اندازه مادربرد بلکه در تعداد اجزای مختلف که پشتیبانی می کند نیز موثر است.

به طور کلی، هرچه اندازه مادربرد بزرگتر باشد، اجزای بیشتری نیز پشتیبانی می کند و شما برای خرید مادربرد باید آن را در نظر داشته باشید.

گزینه های گسترش مادربرد

خرید مادربرد استوک ارزان  یا جدید می تواند علاوه بر CPU، اجزای مختلفی از جمله کارت گرافیک، کارت صدا، کارت شبکه، دستگاه ذخیره سازی و اتصالات و مجموعه دیگری را به یکدیگر متصل کند.

 

در طول این سالها انواع مختلفی از درگاه های توسعه وجود داشته است، اما خوشبختانه کارها بسیار ساده شده اند.

امروز، شما در درجه اول با پورت های Peripheral Component Interconnect Express (PCIe) سر و کار خواهید داشت، همچنین برخی مادربردها شامل اسلات PCI برای دستگاه های قدیمی هستند.

PCIe مهمترین درگاهی است که امروزه برای اتصال بیشتر اجزای سازنده از آن استفاده خواهید کرد. چهار اسلات PCIe وجود دارد و آخرین استاندارد رایج PCIe 3  است و PCIe 4 در جدیدترین بردهای سازگار Ryzen و Intel Comet Lake موجود است.

این چهار اندازه هم ورودی اتصال و هم اندازه آن را تعیین می کنند. شما می خواهید مطمئن شوید که به اندازه کافی شکاف توسعه دارید و از اندازه های مناسبی برای پشتیبانی از تمام نیازهای فعلی و آینده شما برخوردار هستند.

چهار اندازه شکاف x1، x4، x8 و x16 است که x4 و x16 متداول ترین آنها است.

مادربرد استوک یا جدید از نظر تعداد اسلات و همچنین محل قرارگیری آنها بسیار متفاوت است. شما باید مطمئن شوید که اسلات کافی دارید و فضای کافی در اطراف آنها وجود دارد تا متناسب با تمام اجزای مورد نیاز شما باشد.

مادر برد استوک

پشتیبانی مادربرد استوک یا جدید از پردازنده گرافیکی

همه رایانه های شخصی روشی برای خروج اطلاعات در قالب تصویر دارند که ما انسان ها می توانیم از آن استفاده کنیم. در ساده ترین اصطلاح، این به معنای نمایش تصاویر روی مانیتور است.

قطعه ای که این عملکرد را در یک رایانه رایج انجام می دهد کارت گرافیک یا GPU است و هنگام خرید مادربرد باید مطمئن شوید مادربرد استوک یا جدید شما می تواند از نوع GPU مورد نیاز شما برای استفاده های مورد نظر پشتیبانی کند.

برخی از پردازنده های Intel Core با پردازنده گرافیکی یکپارچه ای ارائه می شوند که وسیله ای برای نمایش خروجی به یک مانیتور را فراهم می کنند.

AMD نسخه اختصاصی خود را با نام واحد پردازش سریع (APU) دارد که پردازنده را با GPU در همان بسته ترکیب می کند.

این پردازنده های گرافیکی نسبتاً کم نیرو هستند که برای کارهای معمول بهره وری بسیار مناسب هستند، اما فقط از بازی هایی که از لحاظ گرافیکی تقاضای کمتری دارند پشتیبانی می کنند.

اگر به یک پردازنده گرافیکی قدرتمندتر، چه برای بازی و چه برای برنامه های بیشتر مانند ویرایش ویدیو که می تواند از پردازنده گرافیکی برای پردازش سریعتر استفاده کند، نیاز دارید، به GPU مستقل نیاز خواهید داشت.

در این صورت، باید بخاطر داشته باشید که کدام یک از GPU ها را می توانید به مادربرد خود متصل کنید، و حتی مادربرد شما چه تعداد GPU را می تواند پشتیبانی کند.

اتصال GPU یا پردازنده های گرافیکی شما

امروزه بیشتر پردازنده های گرافیکی از طریق اسلات PCIe متصل می شوند و بیشتر آنها از اسلات 16PCIe x استفاده می کنند. بعلاوه، بیشتر GPU های معاصر به  3PCIe  یا بالاتر نیاز دارند.

 

توجه داشته باشید که برخی از پردازنده های گرافیکی می توانند فقط از 75 وات برق تأمین شده توسط اسلات PCIe استفاده کنند.

اما اکثر پردازنده های گرافیکی از طریق یک منبع تغذیه به اندازه کافی بزرگ به برق بیشتری از طریق اتصالات شش پین یا هشت پین نیاز دارند.

بنابراین، در انتخاب مادربرد استوک یا مادربرد جدید خود، باید مطمئن شوید که نوع مناسبی از اسلات PCIe را ارائه می دهد.

این بدان معناست که مشخصات GPU را به دقت بررسی کرده و با مشخصات مادربرد مقایسه می کنید.

اگر می خواهید دو یا چند GPU به نام Scalable Link Interface یا SLI توسط NVIDIA و Crossfire توسط AMD متصل کنید، به دو اسلات PCIe و مادربرد سازگار نیاز دارید.

رم RAM

پردازنده شما برای ذخیره اطلاعات در حالی که رایانه روشن است و کار می کند، به جایی نیاز دارد.

که به آن “حافظه دسترسی تصادفی” یا RAM گفته می شود و امروزه رایانه های شخصی معمولاً به حداقل 4 گیگابایت RAM مجهز هستند.

مادر برد استوک خرید

میزان RAM مورد نیاز برای رایانه شخصی خود به نحوه استفاده از آن بستگی دارد و 8 گیگابایت به طور معمول برای بسیاری از کاربران سبک تر و 16 گیگابایت یا بیشتر یک توصیه مطمئن برای کاربران سنگین تر است.

تعداد اسلات های DIMM در مادربرد استوک یا جدید شما تعیین می کند که چه مقدار RAM می توانید اضافه کنید، و معمولاً از دو تا هشت اسلات متغیر است.

می توانید همزمان یک ماژول RAM اضافه کنید، اما وقتی RAM را در جفت های همسان نصب می کنید، بهترین عملکرد را خواهید داشت.

 

فضای ذخیره سازی

برای استفاده از رایانه شخصی، به مکانی نیاز دارید که سیستم عامل، برنامه ها و داده ها را در صورت خاموش بودن ذخیره کنید.

امروز، این به معنی انتخاب یک درایو دیسک سخت (HDD) با صفحه های چرخشی که داده ها را ذخیره می کند و درایوهای حالت جامد (SSD) که داده ها را در حافظه فلش بسیار سریعتر ذخیره می کند است.

HDD ها برای فضای ذخیره سازی معمولاً کم هزینه تر هستند، در حالی که SSD ها گران ترند اما سرعت بیشتری را ارائه می دهند و برای نگهداری سیستم عامل و برنامه ها عالی هستند.

متداول ترین اتصال ذخیره سازی امروزه در مادربرد استوک یا جدید سریال ATA یا SATA است. SATA در حال ویرایش سوم است و  3SATA  ارتباطی است که حداکثر شش گیگابیت در ثانیه (Gb / s) سرعت انتقال را فراهم می کند.

این به حداکثر 600 مگابایت در ثانیه در سرعت خواندن و نوشتن برای SATA SSD و معمولاً به طور قابل توجهی کمتر از 150 مگابایت در ثانیه خواندن و نوشتن برای HDD است.

یک نوع اتصال ذخیره سازی که به طور فزاینده ای رایج است NVM Express یا NVMe است که از طریق گذرگاه PCIe متصل می شود.

این یک پروتکل جدیدتر است که پهنای باند، قدرت کم، تأخیر کمتر و سایر مزایا را افزایش می دهد.

SSD کوچک و HDD بزرگ

یک روش معمول خرید یک SSD نسبتاً کوچک برای سیستم عامل و برنامه های کاربردی است که عملکرد به مراتب بهتری را ایجاد می کند و سپس HDD های بزرگتر برای ذخیره سازی داده های عظیم مانند عکس و فیلم.

هنگام خرید مادربرد به یاد داشته باشید که در صورت لزوم می توانید دستگاه های ذخیره سازی خارجی را نیز ضمیمه کنید، و این برای داده هایی است که باید با خود حمل کنید.

اتصالات

ما چندین روش مختلف برای اتصال اجزای سازنده به خرید مادربرد استوک ارزان  یا مادربرد جدید، از جمله PCIe، اسلات های DIMM و اتصالات ذخیره سازی ارائه داده ایم.

انواع دیگری از اتصال وجود دارد که مادربردها امروز می توانند از آنها پشتیبانی کنند، و شما می خواهید در هنگام انتخاب مادربرد با احتیاط نیازهای خود را بررسی کنید.

 

همچنین، برخی اتصالات مستقیماً روی مادربرد و داخلی کیس قرار دارند و هدف آنها گاهی اتصال به پورتهای جلو، بالا، کناره ها یا عقب کیس است.

همچنین باید در نظر بگیرید که کیس شما از چه پورتهایی پشتیبانی می کند و مطمئن شوید که مادربرد شما اتصالات داخلی مورد نیاز را فراهم می کند.

مادربردها همچنین دارای اتصالات قابل دسترسی خارجی در یک پنل ورودی / خروجی عقب (I / O) هستند که در یک مکان استاندارد در پشت قاب قرار می گیرد.

تولیدکنندگان مادربرد

برخی از شرکت ها بر روی تهیه مادربردهایی با هدف گیمرها تمرکز می کنند، فضای زیادی برای اضافه کردن پردازنده های گرافیکی و سیستم های نور LED دارند، در حالی که برخی دیگر بیشتر روی سیستم های جریان اصلی تمرکز دارند.

برخی از شناخته شده ترین تولیدکنندگان مادربرد ASUS، Gigabyte، MSI و ASRock هستند.

جهت خرید مادربرد و دیدن  خرید مادربرد استوک ارزان به بخش فروشگاه ما مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *