اخبار

روش های کاربردی ارتقاء سخت افزار و افزایش سرعت کامپیوتر‌

روش های کاربردی ارتقاء سخت افزار
روش های کاربردی ارتقاء سخت افزار بهترین کاریه که کمک میکنه هزینه های خرید سیستم جدید رو متحمل نشین و همیشه گزینه‌ی قابل‌ توجه برای بهبود عملکرد و کارایی سیستم محسوب میشه. برای ارتقای سخت‌افزاری، عموما گزینه‌های متعددی وجود داره از جمله این 5 گزینه جهت روش های کاربردی ارتقاء سخت افزار:
اضافه کردن درایو ذخیره‌سازی SSD (هارد SSD)
افزایش حافظه‌ی RAM
تغییر کارت گرافیک
ارتقا پردازنده‌ی مرکزی
استفاده از سیستم خنک‌کننده‌ی مایع یکپارچه
ارتقای سخت‌افزاری توی این 5 قسمت، بیشترین تأثیر رو روی بهره‌وری و کارایی کامپیوتر شما داره.
بعضی از اون‌ها به ‌راحتی انجام میشه و برای هم کامپیوتر رومیزی و هم لپ‌تاپ قابل انجامه اما بعضی فقط توی کامپیوترهای رومیزی قابل انجامه.
برای ارتقای سخت‌افزاری اول باید محدودیت‌های سیستم کنونی خودتون رو شناسایی کنین و بدونین که میخواین چه کاری با کامپیوتر انجام بدین.
آیا گیمر هستین؟
تولیدکننده‌ی محتوا هستین؟
یا تنها برای مرور وب از کامپیوتر شخصی استفاده می‌کنین؟
در ادامه، 5 ارتقای سخت‌افزاری کارآمدرو برای کامپیوتر شرح میدیم؛
 

اضافه کردن درایو ذخیره‌سازی SSD (هارد SSD)

 
یکی دیگر از روش های کاربردی ارتقاء سخت افزار اضافه کردن هارد SSD می باشد.اضافه کردن هارد SSD ساده ترین کاریه که هم میشه روی پی سی انجام داد هم روی لپ تاپ و به تغییر محسوس توی کارایی و سرعت کامپیوتر منجر میشه.
از اونجایی که هارد های SSD بخاطر طراحی متفاوت بسیار پر سرعت تر از هارد دیسک های معمولی هستن، در نتیجه بخشی از پردازش هارو با سرعت بالایی در اختیار رم قرار میدن.
پس با استفاده از هارد SSD بجای هارد دیسک معمولی یا در کنار اون، میتونین سرعت کامپیوتر رو چند برابر کنین.
 
 

ارتقاء و افزایش سرعت کامپیوتر با افزایش رم (RAM)

 
ارتقاء و افزایش حافظه‌ی رم (ram) هم در کامپیوترهای رومیزی و هم در لپ‌تاپ‌ها قابل انجامه.
موءثر بودن رم روی افزایش سرعت و کارایی هم به کاربری شما از کامپیوتر بستگی داره.  بطوریکه اگر یک محدوده‌ی بهینه برای سیستم شما ازلحاظ حافظه‌ی رم وجود داشته باشه، ارتقا حافظه رم هر چقدر هم که زیاد باشه، تأثیر زیادی بر تجربه‌ی کاربری و سرعت نداره.
پردازنده‌ی مرکزی و مادربرد، بخش‌هایی هستنن که توی افزایش حافظه‌ی رم دستگاه محدودیت ایجاد می‌کنن. این سخت‌افزارها ظرفیت محدودی در پشتیبانی از حافظه‌ی رم دارن و در ارتقا سیستم، باید محدودیت اونهارو در نظر داشته باشین.
و همینطور فراموش نکنین که تمامی ماژول‌های رم شما باید سرعت برابر (به مگاهرتز) داشته باشن.
نصب رم روی پی سی براحتی قابل انجامه اما در لپ‌تاپ‌ها کمی پیچیده‌تر هست و حتی توی برخی از اونها نیاز به باز کردن پنل کیبورد دارین. فراموش نکنین که برخی لپ‌تاپ‌ها به‌هیچ ‌وجه امکان ارتقای حافظه‌‌ی رم رو ندارن، چون ماژول رم روی PCB مادربرد اونها لحیم شده.
 

نصب و یا تغییر کارت گرافیک

 
تغییر کارت گرافیک خیلی سخت نیست، اما تنها برای کامپیوترهای شخصی رومیزی قابل انجامه. اگر سیستم شما مجهز به حافظه‌ی رم کافی هست و بازی‌ها رو از درایو SSD اجرا می‌کنین، قدم بعدی برای بهبود کارایی و کیفیت، ارتقای کارت گرافیکه. پیش از ارتقای کارت گرافیک، باید حواستون به چنتا مورد باشه؛
از جمله اینکه باید رزولوشن قابل پشتیبانی توی نمایشگر، با رزولوشن کارت گرافیک هم‌خوانی داشته باشه. مثلا یک کارت گرافیک 4K با نمایشگر 1080p ترکیب مناسبی نیست.
 

ارتقا پردازنده‌ی مرکزی

 
یکی دیگر از روش های کاربردی ارتقاء سخت افزار ارتفا سی پی یو می باشد. ارتقای CPU به راحتی سایر قطعات سخت‌افزاری نیست و برای لپ‌تاپ‌ها به‌ هیچ وجه قابل انجام نیست. پیش از تصمیم به ارتقای پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، اول باید پردازنده‌های سازگار با مادربرد خودتون رو بررسی کنین، سوکت مادربرد (محل اتصال CPU به مادربرد) باید از پردازنده‌ی جدید پشتیبانی کنه.

به‌طور کلی ارتقای پردازنده‌ی مرکزی، بصورت همزمان با مادربرد پیشنهاد میشه. چرا که تعویض نکردن مادربرد همزمان با پردازنده‌‌ی مرکزی، محروم ماندن از برخی قابلیت‌ها را به همراه داره. مراحل تعویض پردازنده‌ی مرکزی کمی به شرکت تولیدکننده‌ی پردازنده و مادربرد بستگی داره، اما عموماً شامل تعویض قطعه‌ی قدیمی با پردازنده‌ی جدید و نصب فن یا سیستم خنک‌کننده‌ی مایع میشه.

روش های کاربردی ارتقاء سخت افزار

 

استفاده از سیستم خنک‌کننده‌ی مایع یکپارچه

 
پایین آوردن دمای داخل کامپیوتر همیشه یکی از چالش های مهم محسوب میشده و یکی دیگر از روش های کاربردی ارتقاء سخت افزار محسوب می شود. چنین ارتقائی به کمی مهارت نیاز دارده و علاوه بر تأثیر بر عمر مفید قطعات سخت‌افزاری، در اورکلاک کردن اونها نیز تأثیر بسزایی داره.
فن‌های خنک‌کننده‌‌ی استاندارد که با جریان هوا سیستم رو خنک می‌کنن، انتخاب‌ تقریبا مناسبی هستن، اما هیچ چیز به اندازه‌ی یک سیستم کامل خنک‌کننده‌ی مایع، برای کاربران حرفه‌ای کامپیوتر شخصی جذاب نیست.
پیش از خرید کولر خنک‌کننده‌ی مایع، ابعاد اون رو با کیس کامپیوتر بررسی کنین. کولرها عموما در ابعاد ۱۲۰، ۱۴۰، ۲۴۰ و ۲۸۰ میلی‌متری عرضه می‌شوند که براساس ابعاد فن رادیاتور با هم تفاوت دارن.
درنهایت نیاز یا عدم نیاز به خنک‌کننده‌ی مایع،‌ بستگی به دمای پردازنده‌ی مرکزی و کل سیستم شما داره، اما خرید یک کولر مایع برای کیس کامپیوتر شخصی، خصوصا با قابلیت‌هایی مثل نورپردازی RGB، شاید برای زیباتر شدن سیستم هم پیشنهاد خوبی باشه.
 
موارد گفته شده روش های کاربردی ارتقاء سخت افزار  برای بهبود عملکرد کامپیوتر شما بودن. انتخاب از میان اونها کاملاً به وضعیت کنونی سیستم شما، کارایی و بودجه شما بستگی داره  و ایرانیان لپ تاپ بهترین گزینه ها رو به شما معرفی میکنه.