قطعات سخت افزاری

استخراج ارز چیا

استخراج ارز چیا

استخراج ارز چیا توسط سخت افزارهای  SSD و HDD امکان پذیر است. ماینینگ ارزهای رمزنگاری از متدهای کسب درآمد در میان علاقمندان حوزه رمز ارزها می باشد. بیشتر روش های ماینینگ بر اساس الگوریتم اثبات کار یا PoW کار می کنند ولی به دلایل زیر باعث نگرانی منتقدان ارزهای رمزنگاری شده است:

  • مصرف انرژی الکتریکی در فرآیند ماینینگ رمز ارزها بسیار زیاد است.
  • تجمع قدرت پردازش دستگاه های ماینر در استخرهای ماینینگ و در دست مزرعه داران بزرگ است.

اگرچه الگوریتم اثبات سهام یا PoS که در تولید اتریوم و توکن های مبتنی بر شبکه اتریوم استفاده می گردد، توانسته مصرف انرژی الکتریکی را برای فعالیت بلاکچین ها را کاهش دهد اما همچنان سپرده گذاران بزرگ بازار بر روی آن تاثیر دارند.
پروژه استخراج ارز چیا مبتنی بر الگوریتم proof-of-space-time یا PoST  می باشد. بر مبنای این الگوریتم استخراج ارز دیجیتال با هارد دیسک انجام شده و از پردازنده استفاده نمی کند. از آنجا که مصرف برق آن محدود است به بیت کوین سبز مشهور شده است.

مشخصات ارز رمزنگاری چیا کدامند؟
خالق ارز رمزنگاری Chia برام کوهن Bram Cohen است که در آگوست سال 2017 این رمز ارز را ارائه نمود. او مهندس پروتکل شبکه و مخترع ساخت پروتکل BitTorrent می باشد.
کوهن اعلام کرد ما با ساخت شبکه Chia به دنبال بهبود سیستم های مالی و پرداخت جهانی هستیم. چیا اولین پول دیجیتال درجه یک سازمانی است که بر اساس یک بلاکچین توسعه یافته و پلتفرم معاملات هوشمند پایه ریزی شده است.
چیا یک الگوریتم جدید ابتکاری دارد که نسبت به اجماع ناکاموتو که از زمان بیت کوین استفاده می شود، انرژی مورد نیاز Proof-of-Work را از سیستم حذف می کند. الگوریتمی که  توسط برام کوهن ایجاد شده است، Proof of Space and Time نامیده می شود.
زبان پروگرامینگ قراردادهای هوشمند چیا، Chialisp نام دارد. در حال حاضر معاملات هوشمند عبارتند از: تبادل اتمی، واریز کنندگان مجاز، کیف پول های قابل بازیابی  Recoverable Wallets، ولت های چند منظوره Multi-signature Wallets، و کیف پول های دارای نرخ محدود. زبان Chialisp یک پلتفرم برتر برای گسترش معاملات هوشمند بلاکچینی است که ایمنی، شفاف بودن و راحتی استفاده را که ارزهای رمزنگاری قول می دهند، ایجاد می کند. چیالیسپ مانند زبان برنامه نویسی Solidity که زبان شبکه اتریوم می باشد، ایجاد قراردادهای هوشمند را ممکن می سازد.
بسیاری از دست اندرکاران صنعت ارزهای رمزنگاری، استخراج ارز چیا را با پروژه های بزرگ و موفقی از جمله بیت کوین و اتریوم مقایسه می کنند.

تجهیزات لازم جهت استخراج ارز چیا کدامند؟
استخراج ارز دیجیتال با هارد دیسک در مورد ارز چیا صادق است. سخت افزارهای لازم جهت استفاده در استخراج ارز چیا شامل هارد دیسک ذخیره سازی می باشد که در قیاس با بیت کوین و اتریوم ساده تر و ارزان تر بوده و به راحتی در دسترس کاربران قرار می گیرد.
از آنجا که چیا الگوریتم اثبات فضای ذخیره‌سازی یا Proof of Space را با مدل زمانی یا Time model به کار می برد، بر پروسسور‌های کامپیوتری جهت حل مسائل ریاضی مبتنی بر فضای ذخیره ‌سازی هارد دیسک کاربران شبکه، تکیه دارد.
بعضی از ارزهای رمزنگاری از جمله کاردانو بر اساس الگوریتم اثبات سهام یا PoS ایجاد می شوند که در این الگوریتم، مشترکین به حفاظت از شبکه و تایید تراکنش ها می پردازند. این شیوه نیز از انرژی کمتری در قیاس با الگوریتم اثبات کار استفاده می کند ولی گفته می شود که الگوریتم PoST  جهت استخراج ارز چیا دارای صرفه جویی بیشتری در استفاده از انرژی الکتریکی می باشد.
اثبات فضا یک روش استخراج ارز چیا است که در آن از فضای هارد دیسک کاربران که بلااستفاده مانده است، برای ماینینگ چیا استفاده می شود. جهت به کار بردن این روش برای استخراج ارز چیا به عنوان یک الگوریتم اجماع لازم است اثبات فضا توام با اثبات زمان استفاده شود.

سخت افزار مناسب برای استخراج ارز چیا کدام است؟
از آنجا که برای استخراج رمز ارزهایی از قبیل بیت کوین، اتریوم و دیگر آلتکوین هایی که مبتنی بر الگوریتم PoW کار می کنند، ماینرهای زیادی به فعالیت مشغول هستند، به همین دلیل استفاده از پردازنده های معمولی توسط کاربران منفرد بدون سود و غیراقتصادی می باشد، در صورتی که امکان استخراج ارز چیا با همان سخت افزار موجود در لپتاپ های معمولی وجود دارد.
طبق گفته تیم Chia، کاربران علاقه مند می توانند کوین های خود را در محل ذخیره سازی بدون استفاده از لپ تاپ، دسکتاپ یا شبکه شرکتی خود پرورش دهند. در عوض، به دلیل کمک به تامین امنیت بلاکچین در هنگام استخراج ارز چیا، پاداش Chia دریافت خواهند کرد. نرم افزار Chia به شما امکان می دهد تا مقدار مشخصی از فضای هارد دیسک بدون استفاده خود را برای ایجاد طرح یا Plot اختصاص دهید.
استفاده از  SSD‌های صنعتی، سرعت ایجاد طرح ‌های جدید را اضافه می کند ولی از سوی دیگر زمان برگشت سرمایه‌ اولیه و همچنین ریسک برگشت سرمایه را نیز افزایش می دهد.
استفاده از HDD های معمولی در استخراج ارز چیا مدت برگشت سرمایه را کاهش می دهد، برای همین بهتر است برای فضای ذخیره سازی کوتاه مدت از درایور  SSDسریع و برای ذخیره کردن پلات ها از هارد دیسک های سخت با ظرفیت زیاد استفاده گردد.
گفتنی است سرعت سخت افزارهای ذخیره سازی مثل هارد دیسک و قدرت پردازنده تاثیر زیادی در مدت زمان مورد نیاز جهت ایجاد طرح ‌ها را دارد. هر چه فضای ذخیره سازی بیشتر باشد تعداد طرح ‌های ایجاد شده بیشتر خواهد بود. هارد دیسک اینترنال سیگیت مدل st4000nm0053 ظرفیت 4 ترا، یکی از موارد مناسب برای ذخیره سازی بیشتر بوده که باعث می شود درآمد فارمر های استخراج ارز چیا افزایش یابد. افراد علاقمند حوزه Chia با استفاده از نصب نرم افزار مخصوص، فضای بلا استفاده روی درایو هارد دیسک خود را در اختیار استخراج ارز چیا می گذارند.

هارد دیسک st4000nm0053

                                 هارد دیسک st4000nm0053

مشخصات فنی هارد دیسک st4000nm0053 چیست؟
هارد دیسک اینترنال سیگیت مدل st4000nm0053 ظرفیت 4 ترا از هارد دیسک های سری Seagate Constellation Internal Drive می باشد که با ظرفیت بهینه جهت ذخیره داده های انبوه و استخراج ارز چیا، ایده آل است. در هارد دیسک st4000nm0053 امکان اصلاح خطای پیشرفته با عملکرد ثابت تضمین می شود. سایر مشخصه های این هارد دیسک عبارتند از:

  • دارای ماکزیمم فضای ذخیره سازی با ظرفیت ۴ ترابایت برای ذخیره داده ها،
  • هارد از نوع اینترنال،
  • دارای رابط های SAS و SATA از نسل ششم تکنولوژی درایو ها با قابلیت اطمینان زیاد،
  • بافر یا حافظه cash با ظرفیت 128 مگابایت،
  • سرعت چرخش به میزان 7200 RPM،
  • بهینه سازی قدرت و خنک کننده با مصرف کم انرژی الکتریکی،
  • برخورداری از استانداردهای مدیریت انرژی T10 / T13،
  • دارا بودن پلتفرم چند درایو جهت در دسترس بودن سیستم RAID،
  • شامل امکان رمزنگاری و رمزگذاری اتوماتیک با اعتبار سنجی FIPS 140-2،

کاربران علاقمند به استخراج ارز چیا برای تهیه این هارد دیسک با قیمت مناسب می توانند به وب سایت iranianlaptop.com رجوع نمایند.

2 نظر در “استخراج ارز چیا

    1. فاطمه شاپورجانی گفت:

      ممنون از ارسال دیدگاهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *