اخبار

مزایا و معایب کیس Amd چیست

مزایا و معایب کیس Amd چیست

زمانی که شرکت AMD فعالیت خود را در زمینه ی ساخت تراشه برای شرکت اینتل آغاز کرد، هیچ کس فکر نمی کرد که روزی به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده در سطح جهان مبدل شود. این غول فناوری توانست در سال ۲۰۰۳ با تولید پردازنده های x86_64 وارد رقابت مستقیم با شرکت اینتل شود. AMD توانست تنها در طی مدت کوتاهی، به عنوان رقیبی دائمی در مقابل اینتل و گزینه ای همیشگی در لیست خریداران قرار بگیرد. تیم فنی ایرانیان لپ تاپ در این مقاله با هدف پاسخ به پرسش مزایا و معایب کیس AMD چیست، قصد دارد ویژگی های پردازنده های کنونی این شرکت را در کنار سایر نکات ضروری جهت انتخاب صحیح توسط خریداران را شرح دهد.

مزایا و معایب کیس AMD نسبت به بقیه کیس ها

دو برند مطرح INTEL و AMD از طرفداران بسیاری برخوردار هستند. تمام علاقه مندان به تکنولوژی به دو دسته تقسیم می شوند و بر سر برتری AMD و Intel با یکدیگر به مشاجره می پردازند. البته گفتنی است که شرکت AMD علاوه بر CPU های خود پردازنده های گرافیکی قدرتمندی را تولید می کند. AMD در این حوزه با شرکت Nvidia غول دیگر صنعت پردازنده های گرافیکی در رقابت می باشد.

AMD و Intel هر دو از تولید کننده های مطرح پردازنده های کیس کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و سیستم های All In One هستند که بر روی هر چه کوچک تر کردن معماری ساخت تولیدات خود تمرکز دارند. این موضوع نه تنها موجب می گردد که پردازنده ها در ابعادی کوچکتر، قدرت بیشتری را ارائه کنند، بلکه در مصرف انرژی نیز بهینه سازی چشمگیری دارند. در حال حاضر اینتل از رقابت کوچک سازی فرآیند ساخت پردازنده ها عقب مانده است. AMD توانسته گوی سبقت را برباید و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. گفتنی است که سری رایزن با استقبال بی نظیری از سوی خریداران مواجه گردیده است. اگرچه طیف محصولات ارائه شده توسط AMD به جز کارت های گرافیک آن، بسیار محدودتر از اینتل است؛ اما با درک صحیح از جزئیات و توانایی های هر کدام از کیس های AMD می تواند در هنگام خرید بسیار با اهمیت باشد.

 

AMD توانسته گوی سبقت را برباید و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.

AMD توانسته گوی سبقت را برباید و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد.

تفاوت CPU و APU در کیس AMD چیست

در هنگام خرید محصولات شرکت AMD متوجه خواهید شد که مشخصات پردازنده درج شده بر روی کیس های کامپیوتر با دو نام CPU و APU نشان داده شده اند. اصطلاح CPU به معنای واحد پردازش مرکزی و APU به معنای واحد پردازش تسریع شده می باشد. APU علاوه بر پردازش محاسبات منطقی، قادر به پردازش های گرافیکی هم می باشد. APU های شرکت AMD قبلا با نام تجاری Radeon به بازار عرضه می شدند. گفتنی است که ترکیب پردازنده گرافیکی AMD با CPU این شرکت در کیس AMD هماهنگی بسیار بالایی ایجاد می کند. این امر باعث میگردد که سیستم از سرعت بسیار بالایی برخوردار باشد. بیشتر خریداران کیس AMD از کارت گرافیک مجزا استفاده می کنند، در نتیجه بهره گیری از گرافیک داخلی پردازنده امری چندان ضروری محسوب نمی شود. اگرچه در استفاده های رومزه موجب بکارگیری کمتر کارت گرافیک می گردد و عمر آن را افزایش می دهد.

ترکیب پردازنده گرافیکی AMD با CPU این شرکت هماهنگی بسیار بالایی ایجاد می کند.

ترکیب پردازنده گرافیکی AMD با CPU این شرکت هماهنگی بسیار بالایی ایجاد می کند.

انواع پردازنده های کیس AMD چیست

نام سری پردازنده های RYZEN از ترکیب برندAMD ، شماره SKU و معمولا یک پسوند در انتها، تشکیل می شوند. SKU شماره ای چهار رقمی میباشد که مدل و سری پردازنده را به طور دقیق مشخص می کند. تاکنون چهار نسل از پردازنده های سری رایزن معرفی شده اند، اما در نام گذاری ها شاهد پنج سری از آن می باشیم. در نسل سوم رایزن AMD از دو کد 4000 و 5000 برای محصول خود استفاده کرد. که سری 4000 به APU‌ ها تعلق دارد.

این سری در دسترس سازندگان لپ تاپ ها و کیس های AMD می باشد. اولین رقم از شماره SKU نمایانگر سری ساخت محصول است. دومین رقم میزان قدرت پردازنده را نشان می دهد و هرچه عدد آن بیشتر باشد، طبیعتا از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود.

  • G دارای پردازنده گرافیکی مجزا Radeon Vega.
  • GE دارای پردازنده گرافیکی مجزا Radeon Vega با توان مصرفی کمتر.
  • X پردازنده کیس AMD با فرکانس بالاتر.
  • XT پردازنده کیس AMD با فرکانس بالاتر و عملکرد بهتر از سری X.
  • S پردازنده کیس AMD کم مصرف با پردازنده گرافیکی مجزا Radeon Vega.
  • H پردازنده لپ‌تاپ قدرتمند با با پردازنده گرافیکی مجزا Radeon Ve.
  • HS پردازنده لپ‌تاپ قدرتمند با با پردازنده گرافیکی مجزا Radeon Ve و توان مصرفی کمتر.
  • U پردازنده لپ‌تاپ با مصرف انرژی و فرکانس پایه کمتر.
  • AF پردازنده های نسل اول رایزن با معماری ۱۲ نانومتری بهبود یافته.

پردازنده‌های سری رایزن کیس AMD چیست

کیس های AMD مجهز به پردازنده سری رایزن از محبوب ترین کیس های AMD از ابتدای فعالیت شرکت AMD تاکنون می باشد. شرکت AMD با معماری پردازنده های جدید خود در کیس AMD موجب تحول عظیمی در میزان فروش آن ها گردیده است. سری رایزن رقیب اصلی سری Core شرکت اینتل می باشد و اکنون چهار نسل از عرضه اولین پردازنده ی این سری می گذرد. همانند سایر پردازنده های شرکت اینتل، سری رایزن نیز در چهار رده به بازار عرضه شده اند. مدل های کنونی این پردازنده های کیس AMD از معماری ۷ نانومتری بهره می برد که براساس فرآیند ساخت شرکت TSMC تولید می شوند. درحالی که محصولات شرکت اینتل هنوز از معماری ۱۰ و ۱۴ نانومتری بهره می برند. همین امر موجب گردیده است تا محصولات AMD بتوانند با قیمت بسیار کمتر عملکرد مشابه یا حتی بهتر از پردازنده های شرکت اینتل از خود به نمایش بگذارند. همچنین مصرف انرژی بسیار کمتری داشته باشند.

جمع بندی

با توجه به تمام مطالب گفته شده می توان نتیجه گرفت که شرکت AMD در ارائه محصولات خود به خصوص کیس AMD بهتر از رقیب خود عمل کرده است. گفتنی است که دو غول سازنده ی کنسول های بازی سونی و مایکروسافت در 3 نسل اخیر کنسول های خود از پردازنده و گرافیک AMD استفاده کرده اند. این کنسول ها بدون هیچ گونه مشکلی سنگین ترین بازی های موجود را با بالاترین کیفیت ارائه می دهند. در پاسخ سوال کیس AMD چیست به جرات می توان گفت که این محصول از ترکیب هماهنگ ترین و قدرتمندترین سخت افزار ها در کنار یکدیگر ساخته شده اند. ایرانیان لپ تاپ وارد کننده عمده این نوع کیس هاست که با ارائه انواع محصولات مطابق با نیاز شما و خدمات مرتبط با آن، فعالیت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *