اخبار, قطعات سخت افزاری

راهنمای خرید پاور کیس

راهنمای خرید پاور کیس

راهنمای خرید (منبع تغذیه) پاور کیس

پاور کیس یکی از قطعات مهمی است که کامپیوتر برای کارکرد مناسب به آن نیاز دارد. اگر شما هم قصد خرید یک منبع تغذیه مناسب را دارید، باید به پارامترهای مختلفی توجه کنید و اطلاعات خود را در مورد ویژگی‌های یک پاور افزایش دهید. در این مقاله تصمیم گرفتیم یک راهنمای جامع و کامل درمورد پاور کیس را تهیه کنیم پس تا آخر این مقاله با همراه باشید.

پاور کیس یکی از اجزای سخت‌افزاری کامپیوتر است

پاور کیس یکی از اجزای سخت‌افزاری کامپیوتر است

پاور کیس چیست؟

پاور کیس یکی از قطعات سخت‌افزاری کامپیوتر محسوب می‌شود و برق تمام قطعات دیگر را تامین می‌کند. یک منبع تغذیه جریان برق متناوب که ac نامیده می‌شود را به یک جریان dc تبدیل می‌کند تا برای کامپیوتر قابل‌استفاده باشد و بر اساس تعداد واتی که تولید می‌کند، رتبه‌بندی می‌شود. پاور کامپیوتر معمولا در پشت کیس و در بالا قرار می‌گیرد، در برخی کیس‌های جدیدتر منبع تغذیه را در پایین قاب کیس قرار داده‌اند.

برق قطعاتی مانند مادربرد، رم، CPU، هارددیسک و اکثر کارت‌های گرافیک همگی از طریق پاور کیس تامین می‌شود. دستگاه‌های خارجی دیگر مثل مانیتور و چاپگر یا دارای منبع تغذیه هستند و یا با استفاده از کابل به برق وصل شده‌اند. در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای ALL IN ONE، برق مانیتور از منبع تغذیه خود دستگاه تامین می‌شود.

اگر قصد خرید پاور کیس دارید و قیمت پاور کیس برای شما یک عامل مهم است، در انتهای مقاله یک مرجع مناسب برای خرید معرفی کرده‌ایم.

نحوه عملکرد پاور کیس

قبل از اینکه بخواهید با نحوه کارکرد پاور کیس آشنا بشوید، باید به چند نکته توجه کنید. یکی از این نکات وات است. در واقع وات یکی از مشخصه‌های اصلی یک منبع تغذیه است. وات حاصل‌ضرب ولتاژ (بر حسب ولت) در جریان (بر حسب آمپر) است. کاربران کامپیوتر با فشردن یک دکمه کوچک که بر روی قاب کیس قرار دارد، کامپیوتر را روشن می‌کنند و برای خاموش‌کردن هم با استفاده از گزینه‌ای که در سیستم‌عامل وجود دارد، این کار را انجام می‌دهند.

هنگام خاموش‌کردن کامپیوتر از طریق سیستم‌عامل، یک سیگنال توسط سیستم‌عامل به پاور کیس ارسال می‌شود. دکمه‌ای که بر روی قاب کیس قرار دارد نیز یک سیگنال 5 ولتی به منبع تغذیه می‌فرستد تا به آن بگوید چه زمانی روشن شود.

پاور کیس دارای یک مدار 5 ولتی به نام VBS است، وظیفه این مدار که این است که یک ولتاژ آماده‌به‌کار را در خود داشته باشد تا حتی زمانی که کامپیوتر خاموش است، دکمه روشن‌کردن کار کند.

پاور کیس دارای یک مدار 5 ولتی به نام VBS است

پاور کیس دارای یک مدار 5 ولتی به نام VBS است

مواردی که باعث خرابی منبع تغذیه می‌شود؟

 پاور کیس در درون خود دارای یک فن می‌باشد. یکی از رایج‌ترین انواع خرابی‌های پاور کیس، مربوط به خراب‌شدن فن داخل پاور است. این فن از گرم‌شدن بیش از حد اجزای داخلی پاور جلوگیری می‌کند. در اغلب اوقات یک کاربر قبل از خاموش‌کردن کامپیوتر، با حس کردن بوی سوختگی به خرابی منبع تغذیه پی می‌برد. از نشانه‌های دیگر خراب‌شدن پاور، ری استارت شدن اتفاقی، خاموش شدن و یا خرابی در سیستم‌عامل بدون هیچ دلیل مشخصی است.

همچنین بعضی از خرابی‌هایی که به رم مربوط است، در اصل ناشی از کم‌کاری پاور کیس بوده باشد و تشخیص این مورد برای کاربران عادی دشوار است. عدم چرخش هم‌زمان هارد دیسک و فن هم یکی از نشانه‌های خرابی منبع تغذیه می‌تواند باشد و باید عوامل دیگر هم مورد بررسی قرار گیرند.

تشخیص خرابی پاور کیس

برای تشخیص منبع مشکل، در این بخش راهکارهایی ارائه شده است:

  • ورودی برق با جریان ac را بررسی کنید، مطمئن شوید که کابل به‌صورت کامل در پریز دیواری و برقی قرار دارد. همچنین می‌توانید از کابل دیگری استفاده کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کانکتورهای برق مادربرد و دی‌وی‌دی درایو، محکم در جای خود قرار داشته باشند، پیچ‌های شل را نیز سفت کنید.
  • برای بررسی ولتاژ مناسب از یک مولتی‌متر دیجیتال استفاده کنید. اگر از کمتر از حد ایده‌آل است، پاور کیس را تعویض کنید.
  • قطعات جانبی متصل شده را بررسی کنید. تمام قطعات را جدا کنید و همه را یکی‌یکی وصل کنید. تا زمانی که همه چیز درست است، به وصل کردن قطعات ادامه دهید. وقتی که با وصل کردن قطعه‌ای، کامپیوتر دچار مشکل شد، احتمالا آخرین قطعه وصل شده، معیوب است.

"<yoastmark

انواع منبع تغذیه

  • پاور SMP

این نوع منبع تغذیه دارای یک حالت یا تنظیم‌کننده سوئیچینگ است که برای تبدیل توان الکتریکی به کار می‌رود. مانند سایر پاورهای کیس، پاور SMP هم جریان برق شهری را به جریانی که برای سخت‌افزار قابل‌استفاده باشد، تبدیل می‌کند.

  • پاور Uniterruptible یا بدون وقفه

به این نوع پاورها UPS یا  Uniterruptible power supply می‌گویند. UPS در واقع یک منبع برق اضطراری است که به کامپیوتر اجازه می‌دهد زمانی که منبع برق اصلی قطع است، مدتی به کار خود ادامه دهد. همچنین این دستگاه توانایی حفاظت قطعات در برابر نوسانات برق را دارد.

  • پاور نوع AC

پاور AC قادر است زمانی که برق را دریافت می‌کند ولتاژ را با استفاده از ترانسفورماتور به ولتاژ موردنیاز افزایش یا کاهش دهد. انواع مختلف منبع تغذیه AC برای ارائه یک جریان پایدار طراحی شده و در دسترس هستند.

  • پاور نوع DC

یک پاور کیس DC می‌تواند ولتاژ ثابتی را برای بار خود فراهم کند. این نوع پاورها ممکن است از یک پاور DC دیگر و یا منبع برق AC تغذیه شوند.

  • پاور Regulated یا تنظیم شده

برای ارائه یک ولتاژ dc ثابت با مقدار از پیش تعیین شده بدون توجه به نوسانات شبکه برق متناوب استفاده می‌شود.

  • منبع تغذیه کامپیوتر

این نوع از پاورها، رایج‌ترین نوع پاور هستند که در کامپیوتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. پاورهای کامپیوتر بر اساس فرم فاکتور یا اندازه‌شان به چند مورد تقسیم می‌شوند:

  • ATX

درگذشته منابع تغذیه ATX دارای یک کانکتور 20 پین بودند، اما اکنون از یک کانکتور برق 24 پین بهره می‌برند. پاورهای ATX دارای ویژگی Soft-Off هم هستند که به یک نرم‌افزار خاصی اجازه خاموش‌کردن پاور را می‌دهد.

  • ATX12V

نوع ATX12V از نوع قبلی از لحاظ فنی بهتر است اما از شکل و اندازه هر دو یکسان است. این منبع تغذیه دارای یک کانکتور 24 پین برای به حداکثر رساندن کارایی است.

از پاورکیس‌هایی به شمار می‌آید که اندازه کوچکی دارند و برای کیس‌های با اندازه کوچک مناسب است.

  • EPS12V

منبع تغذیه EPS12V برای ایجاد یک محیط پایدارتر برای سرورها طراحی شده است. در هنگام انتخاب این نوع پاورکیس باید دقت کنید چرا که اکثر قطعات یک کامپیوتر معمولی با این نوع پاور سازگار نیستند.

تامین برق قطعات وظیفه پاور کیس است

تامین برق قطعات وظیفه پاور کیس است

از کجا یک پاور کیس مناسب تهیه کنیم؟

بعد از آشنایی با نحوه کارکرد یک پاور و دسته‌بندی آنها، راهنمای خرید پاور کیس حالا زمان پیدا‌کردن یک فروشنده برای تهیه انواع پاور کیس با قیمت‌های خیلی مناسب است. قیمت پاور کیس بسته به مدل آن متفاوت است و پیداکردن یک فروشگاه مورد اعتماد که واردکننده انواع لوازم کامپیوتر باشد و قیمت مناسبی نیز داشته باشد هم کار سختی است.

در انتهای مقاله قصد معرفی فروشگاه ایرانیان لپ‌تاپ را داریم. این فروشگاه واردکننده انواع منبع تغذیه و لوازم کامپیوتری، به صورت عمده و مستقیم است و توانسته اعتماد طیف وسیعی از علاقه‌مندان حوزه کامپیوتر را جلب کند. بنابراین می‌توانید بعد از انتخاب کالای خود از وبسایت ایرانیان لپ‌تاپ اقدام به خرید کنید و در کمترین زمان ممکن کالای خود را تحویل بگیرید. اگر سوال انتقاد و یا پیشنهادی برای این مقاله دارید، خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *